بداية أحب أن أنوه أنني لا أنتمي إلى أي تيار سياسي أو ديني
أنا مجرد فتاة مسلمة عادية جدا على مذهب أهل السنة والجماعة
ولكن الظلم لا يعرف تيارات سياسية أو فكرية
الظلم هو الظلم
وهذا يقودنا إلى تساؤلنا : لماذا تم هدم مدارس الجزيرة التابعة لجماعة الإخوان المسلمين ؟!!!
موقع المدرسة على الإنترنت
هناك 30 تعليقًا:
مش جاى اعلق انا فقط اردت ابداء الاحترام للتنويه الذى ذكرتيه و احب اقولك انه يكفيكى فخرا انك فتاه مسلمة عاديه جدا
بصراحة انا ضد تقسيم الدين الى تيارات و طوائف انا مقتنع انى مسلم و اسلم وجهى لله و ليس لاى تيار يصبح فلى النهاية هو هدفى و ليس الله
فجملتك التى ذكرتيها هى ايمانى الحقيقى الله و من اقتناعى ان سنة الرسول تستحق ان اتبعها فانا تابع لها
ثانيا ارجو ذكر معلومات اكثر عن قضية المدرسة و لبس الاكتفاء بذكر الواقعة
جزاك الله كل خير يا بيبو
وأنا فعلا ضد تقسيم الدين لتيارات وأحزاب
خاصة في وقت العالم كله اتفق ضدنا فيه
بالرغم من اختلافاتهم بينهم وبين بعض
وبإذن الله ÷اجيب تفاصيل الخبر
ده أحد اللينكات إللي تناولت الخبر
http://www.ems.org.eg/noab_elshab/44.htm
انسخه وحطه في المتصفح عندك
تم هدمها لماذا ؟
لا اعرف
هل لانها مخالفة لقانون ما ؟
ام بلطجة
غالبا بلطجة
ليه ؟
عشان مزاجهم كدة
والظالم لا يسأل لما فعل هذا
علي المظلوم ان يتحرك
فعلا هي بلطجة يا ابن عبد العزيز
أعتقد إن كلامي كان واضح لما اتكلمت عن كوني لا أنتمي لأي تيار فكري أو ديني إني باتكلم عن التيارات الفكرية والدينية الإسلامية
وحددت إني مسلمة عادية جدا علة مذهب أهل السنة زي أغلبية المسلمين
بقية الأديان أو المعتقدات أنا لا أعتنق أفكارها
كلامي كان منصب على الإسلام وفقط
انا فهمت قصد طعمة من البداية
بس بما ان الباب فتح
اعتقد ان مقولة " مذهب اهل السنة والجماعة " هي مصطلح يحتاج فهم اصلا
لان الشيعة يعتبرون انفسهم اهل السنة والجماعة
وغيرهم من الفرق ايضا
بداية أحب أن أنوه أنني لا أنتمي إلى أي تيار سياسي أو دينيأنا مجرد فتاة مسلمة عادية جدا على مذهب أهل السنة والجماعة
_________________________
زمان قالوا فى الأمثال اللى بيزمر ما بيخبّيش دقنه
مافيش فايدة
مصممين تخرجوا عن الموضوع الأصلي
وأنا عاوزة أتكلم عنه
يبقى عمرنا ما هنلتقي أبدا
عفوا لامتناعي عن الرد على أي مشاركات لا تمت بصلة للموضوع
من حقك التعبير عن نفسك باى شكل
و اى شخص يخرج عن الموضوع الرئيسى لا يعكس سوى سوء فهم او رفض غير مبرر لشخص يحترم انتمائة الدينى و يرفض تلخيصه فى مجرد تيار او اتجاه لان الانتماء للاسلام اكبر و اعم و اشمل
اما مسأله اهل السنة و الجماعة فاحب ان اشير عدم كونها تيارا او اتجاها فكريا بل وعى دينى لا اكثر و رؤيه ناضجة لعقيدة نؤمن بها و فهم صحيح لاصول دين
فالانتماء الحقيقى عند المسلم هو انتمائه لله
كما قال الله تعالى
الذى يؤتى ماله يتزكى - و ما لأحد عنده من نعمة تجزى - الا ابتغاء وجه ربه الاعلى - ولسوف يرضى
و ارجو ان نعلق على الظلم الواضح الذى طرحته طعمة فى موضوعها بدل التطرق لاحاديث جانبية ليس هذا هو المكان المناسب لمناقشتها لان هناك ظلم واضح
فايا كانت انتمائتنا او افكارنا كما اشار بعض المدونين الذين علقو فنحن امام الظلم سواء
جزاك الله خير الجزاء يا بيبو
يا ريت الكلام يوصل فعلا
مش عارف
الكلام بتاع طعمه واضح خالص
هى بتدافع عن حقوق الاخوان فى المدرسه المهدومه
عشان كده قالت انها مش اخوان
انتم بقى يا شباب
يا فلاسفه
ايه رايكم فى هدم المدرسه
عشان فيه مثل جميل بيقول يابا علمنى الهيافه
قال له
تعالى فى الهايفه واتصدر
ليه نروج بعيد
ومزمار ودقن
وانا شيعى
وانت سنى
القصه ان يا احرار يا دعاة الحرية
ان مدرسة اتهدت
عشان انتمائها الفكرى
انت موقفك ايه
عموما يا أخت طعمة لو هانسفسط مش هانخلص ولا بكره الصبح "أنا باكتب السطور دي بالليل"..
عموما كنظرية عامة محدش مش منتمي "فكريا" لمذهب أو تيار..
وعموما حضرتك مش من الإخوان لكن بتسألي عن مدرسة الإخوان اتهدت ليه.
ببساطة بلطجة..وقطع أرزاق ناس..وتجفيف موارد الإخوان..وإرهاب فكري ضد الجماعة بهدم بعض مؤسساتها التعليمية بدلا من مواجهة الفكر بالفكر..لأن هذا هو ديدن الظلمة..
شكرا..
من يهدم مدرسة لا يبني أمة
قرأتها فموقع المدرسة قلت أجيبهالكوا..
اتمني الا يكون تطرقي لتعريف مدرسة السنة والجماعة تم اعتباره حياد عن الموضوع
لاني فهمت قصد طعمة من البداية
ووافقتها فيه
ولكن فقط رايت ان تعريف اهل السنة والجماعة تم وضعه في العصور الاولي من المعارك بين اطراف مسلمين
وكانت الجهات المتحاربة حين ذاك لها غرض واسلوب وتفسيؤ مختلف عما يحدث الان
كان سؤالي ليس له علاقة بالتشتيت عن الموضوع
فقط استدراك وانتهاز للفرصة
ويبقي السؤال
من هم اهل السنة والجماعة ؟
هل هو تعريف قراني او نبوي ام هو مستحدث او مستنبط ؟
وهل ينطبق الان ؟
وهل كان ينطبق من قبل ؟
وهل استخدام هذا التعريف كان من اسبابه خلق صراع اكثر بين الاطراف المتنازعة ؟
هل حديث تفترق امتي علي 73 فرقة في رواية او 72 او 71 او بضع وسبعين ..الخ
هل هو حديث يفهم منه ما يفهم منه الان ؟
وهل قولنا ننتمي لاهل السنة والجماعة يجعلنا من اهل الحق ؟
ومن هم اهل الحق؟
وما تعريف السنة ؟
والجماعة ؟
هذه ليست سفسطة
لان التعريفات الموروثة قد لا تكون تعريفات صالحة لهذا الزمان
السؤال نفسه لا اقصد به السفسطة
واسف لو احد فهم هذا
عشان فيه مثل جميل بيقول يابا علمنى الهيافه
قال له
تعالى فى الهايفه واتصدر
صدقت يا وليد والله
عموما كنظرية عامة محدش مش منتمي "فكريا" لمذهب أو تيار..
كلامك سليم يا يحيى
وأنا منتمية للإسلام ولله الحمد
لكن علشان نقول إخوان وسلف وحزب عمل ...
دع مرفوض بالنسبالي
أغرب ما في الأمر إني كنت سمعت إن المحافظ هو اللي كان مفتتح المدرسة في بدايتها
وان كان لها معارك كتير في موضوع الهدم ده كلها بفضل الله باءت بالفشل في حينها
ماهي دي المصيبة يا أبو رقية
تصاريح البنات سليمة
والمحافظ افتتح المدرسة
وفجأة يتم الهدم
وبدون ظهور أي تصريح بالهدم !!!
منور مدونتي يا أبو رقية :)
إللي عرفته يا كتكوتة إن المدرسين والمدرسات وبعض الأخوة والأخوات في الإسكندرية راحوا امبارح المدرسة وتعاونوا مع بعض علشان يشيلوا الأنقاض
ويحاولوا بناء السور من جديد
ربنا معاهم
الله المستعان يا كتكوتة :)
الله المستعان على ما تصفون
كويس إنك حافظ الآية يا أيوب
الأخت طعمة، هل سيكون رد فعلك نفس رد الفعل لو كانت هذه المدرسة خاصة بـ"العلمانيين" الذين تكرهينهم؟ لا أظن!
ثم لم تسارعين بالقول بأنك لا تنتمين إلى أي تيار سياسي أو ديني؟ ما الذي يقلقك؟ سوف يقولون إنك من الإخوان؟ وما له مايقولوا أم أن هذه "تقية"؟!
يبدو لي إنك لست مسلمة "عادية جداً"، لأن المسلمة (العادية جداً) لا تضع روابط لموقع "الشيخ" عمرو خالد ولا المواقع الإسلامية الأخرى، والا إيه؟
لعلك مثل الدكتور محمد عمارة الذي قيل عنه إنه "إخواني فكراً لا تنظيماً" والتي عرفتها من خلال كتاباته!
عموماً أنا لست تماماً ضد الإخوان فلي أصدقاء منهم، لكنني اختلف معهم في بعض النقاط الجوهرية (مش في الدين) بس في فهمهم للدين وتناولهم للسياسة (اللي هما دايماً بيقولوا إنهم ملهمش دعوة بيها - طبعاً ده مش حقيقي)!!
والله المستعان (شوفي كام بنت مسلمة "عادية" تنهي كلامها بهذه العبارة، هذا لأثبت لك يقيناً أنك فتاة مسلمة "غير عادية"!!!
الأخ علاء الدين
أولا : أنا فعلا لا أنتمي لأي تيار (إخواني أو سلفي أو حزب عمل ... إلخ) وده إللي أنا قصدته من كلامي وأعتقد إن كلامي لا يحتمكل أكثير من معنى إلا للي عاوز يتعب نفسه بالتفكير في حاجات مالهاش وجود أصلا .
ثانيا : مش معنى إني لا أنتمي لأي تيار يبقى أرفض كل حاجة منهم ، أنا باتقبل منهم ما يقنعني ، والإمام مالك قبل كده : كل يؤخذ منه ويرد عليه إلا صاحب هذه الروضة ، وعلى فكرة عمرو خالد مش شيخ .
ثالثا : لو كانت مدرسة للعلمانيين إللي أنا فعلا باعترف بكراهيتي الشديدة ليهم نتيجة لردودهم المستفزة كنت هادايق برضه وأكتب نفس الموضوع ، لإني قلت في الموضوع نفسه - لو أنت كنت قريته فعلا - إن الظلم مالهوش دعوة بتيارات فكرية أو عقائدية ، الظلم هو الظلم مالهوش أي تفسير تاني ، ومالهوش دعوة بأفكار أو ديانة من وقع عليه الظلم .
رابعا : مش فاهمة إيه المشكلة لما بنت مسلمة عادية جدا تقتبس آية من القرآن الكريم - إللي هو منهجها كمسلمة - في نهاية كلامها ؟!!!!
" وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ " سورة يوسف الآية (18)
كويس إنك حافظ الآية يا أيوب
----------------------
الأخت طعمة-كما تحبين ان ينادونكى :0
كنت اتصور من فتاة مسلمة ان تقول: الحمد لله انك حافظ الأية يا أيوب - ومن غير يا أخ أيوب , لكن ما علينا
والحمد لله ايضا انى فاهم الاية وقاصدها وربما هذا هو سر الأختلاف بين من يحفظون فقط ومن يفهمون
واذ كانت القدرة على الفهم تحتاج العقل فان القدرة على التفهم تحتاج الى سعة عقل , وعندما يفتقد الأنسان للفهم والتفهم سيصبح أكبر جهده أن يحفظ - أو يهتم بذلك , وهؤلاء فى الواقع يستحقون الرثاء , لكن المأساة الحقيقية تكمن فى اؤلئك الذين لا يفهمون و لا يريدون أن يفهموا , انهم الأخسرون أعمالا الذين ضل سعيهم فى الحياة الدنيا - وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا
" كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ "
طعمة!..التدوينة دي طولت قوي:)
أنا رحت وجيت وحضرتك لسه مجددتيش المواضيع!..استمري يا فندم:)
بصراحة بعض الردود هنا تدفعني لأني أقول..
أني أرثى فعلا للي بيحاول يستنصح وتطلع منه آوت خاااااالص!
والله غصب عني يا يحيى
مشاغلي كتير حاليا
وإذا كنت بترثي لبعض الردود
فأنت ماقريتش الشتايم إللي أنا حذفتها
تخليك ترثي الإنسانية جمعاء
ويرجعوا يقولوا : حرية وتقدم
الله المستعان
إرسال تعليق