" وأخيراً عادوا " ... هو اسم أول مسرحية نسائية سعودية
والتي سيتم عرضها بإذن الله تعالى مع أول أيام عيد الفطر للنساء فقط
فيا مَن ترون أن الفن من أساسه حرام ...
أليست هذه التجربة جديرة بالتقييم الإيجابي ؟
أعتقد أن البديل الشرعي متوفر في جميع المجالات
هناك 17 تعليقًا:
أعتقد ان من يرون التمثيل بالذات حرام عددهم يقل مع الوقت
بس الاهم انهم جزء من المجتمع ومن حقهم ان يروا رايهم هذا
الاسوأ من هذا هو ان ننقسم الي فريقين
فريق يقول
الفن من الاسلام
وفريق يقول
الفن ضد الاسلام
الاسلام ليس مع او ضد الفن
او مع او ضد الحرب او مع او ضد السلام
كمن يقول الاسلام دين سلام
ويرد عليه من يقول لا ..الاسلام دين عنف
او من يقول عودة الفنانات التائبات للفن واجب او فرض او خدمة للاسلام
او العكس
انا اري ان نكف عن اخذ طرفي نقيض حول كل مشاكل الخلاف
والا يحاول اي طرف منا ان يجعل الاسلام في صفه " ضد" الاخر
وبالرغم من قناعتي ان " الفن" مسالة مباحة ..حلالها حلال وحرامها حرام
وهذا الحلال والحرام نسبي
يعتمد علي المحتوي والاسلوب
وانه قد يكون مباحا في مكان
وحراما في اخر
وان العادات والتقاليد تحكمه
فما هو مقبول في مكان عاداتيا ولا يري الناس فيه باس ولا يسبب او يؤدي الي كبيرة
فهو عندهم مباح
ومنهم تمثيل الرجال والنساء
وغناء النساء علي الملأ
وكل هذه الامور التي لا ينتهي فيها المعارك الفقهية
امر متروك لكل بيئة
فعلي الرغم من قناعتي بان الفن وسيلة وكفي
فاني لا استطيع ان اقول الفن من الاسلام
او هناك فن اسلامي
فالفن عادة بشرية
ومحاولة وصمه بانه اسلامي او مسيحي هو تغيير للموضوع
اللهم الا اذا كان المنتج الفني عباداتي يعني ناس بتغني تراتيل
او زخارف ايات
اما مجرد الاعمال الجيدة
فهي جيدة
فكل ما يامر برد ظلم واقامة حق ونصرة ضعيف ومناقشة قضية مجتمعية جادة او حتي ترفيهية
فهو فن
فيه صواب وخطأ
ولا داعي للصق اسلامي به
ولا داعي للصق غير اسلامي به ايضا
والله اعلم
من الناحية العملية
هذا التوجه الاخير في السعودية هو نفسه اللي محتاج دراسة
لاحظي المسرحية للنساء فقط والاطفال
يعني وكانه يقول لكي
انا عاملها " شرعية" وهو ما لن نتفق عليه
لان " شرعية " لفظة مطاطة
يمكن يحي يساعد في شرح الموضوع ده بما انه سعودي ;)
منذ سنوات حين تم إختراع عربة للسيدات فى مترو الأنفاق علق أحد الأصدقاء بأن الله لم يخترع عربة السيدات
نحن فعلنا، و علق أخر بأنه لا يوجد إلا مكانين ينفصل فيهم السيدات عن الرجال : مستشفى المجانين و السجن
تجربة مثيرة فعلاً وتستدعى الاهتمام
برافو ابن عبد العزيز
بجد برافو
يا جماعة الخير
جزاكم الله جميعا خير الجزاء
ولا داعي لوصم مجتمع بأنه متخلف وآخر بأنه متمدن
لأننا فقدنتا المقياس الصحيح لإطلاق هذه الألقابوما قصدته من الموضوع ننقطة بسيطة جدا جدا جدا ...
ألا وهي : أن الإسلام دين ودنيا ... وكل شيء في الدنيا حلاله حلال وحرامه حرام إلا ما أنزل فيه نص صريح بالتحريم مثل الخمر .
متشكر جدا انك حذفتى التعليق بتاعى,هى دى فعلا التطبيق العملى للتفاهم مع الاخرين,برافو عيكى.
اناعمرى ماعملتهابس لأول مرة فى حياتى هنسحب من مكان لان طول ماحضرتك بتفكرى بالأسلوب ده مينفعش أتناقش معاكى أواعلق على كلامك لانى مبعرفش اتفاهم مع حد مبيحترمش أختلاف الرأى,عشان كدة انا منسحب ومش هرجع أبدا تانى للمدونة بتاعتك.
سلام
أديك قولتها بنفسك
(احترام اختلاف الرأي)
هل من احترام اختلاف الرأي إنك تتهم شعب بأكمله إنه متخلف ؟!!!!
هاتلي دليل واحد يثبت إننا متحضرين وإن من حقنا إطلاق لقب التخلف على بقية الشعوب ...
I totally disagree on deleting others comments.
السلام عليكم :)
مش من حقي التدخل في موضوع ليس بالضرورة افهم كل تفاصيلة
فانا لم اقرأ ما كتبه الاخ نايت ليجند حتي احكم عليه
كما ان مدونتك في منطقة خاصة بكي بالتاكيد
ورغم اني اعارض فكرة الحذف تماما كمبدأ
حتي لو كان المعترض يسبني شخصيا او مهما وصلت درجة قسوة رده
ولا اقول ان نايت ليجند صنع هذا ..فانا لا اعرف ماذا كتب
قد يكوني لكي خطوط حمراءمعينة ربما من الافضل معرفتها حتي لا يتعامل معكي الناس برد فعل قاسي
والافضل هو عدم المسج
ولندع الحجة تأخذ مجراها
قد تغلب حجتك يوما
وقد تغلب حجتي يوما
ولكن نظل نتقبل الاراء علي الرغم من قسوتها
صدقيني انا خرجت من بيئة ..اسهل ما فيها ما يسمي بال
censorship
او المراقبة
والرقابة ليست كلها شر
لكن
في مجتمع يمتلئ ديكتاتورية يصبح اي محو او منع او قصف او مسح نوغ من الاستفزاز
كلنا وانا اولكم نتدرب علي هذا المعني الرائع
الا وهو تقبل الاخر
والذي لم يعيشه اي شخص فينا لاننا في بيئة لا تفرز و لاتمارس هذا المعني
وحنلطش في بعض ساعات
ويوم انا اغلط مثلا
وخد تاني يغلط
بس ده تمرين
وبكرة الحياة حتكون اصعب لو الجيل التدويني ده ماصبرش علي بعضه
لو صبرنا علي بعض
سيكون الناتج افضل بكثير جدا
حنغلط ايوة
بس الالية النقدية بتصحح نفسها
ام الالية القمغية فلا تاتي بخير
علي كل حال اتمني ان نايت ليجيند برضك يكون في حالة افضل للتفاهم ..
ولو اننا اخدنا موضوع التدوين ده جد
واعتبرناه تدريب علي ما يجب ان نكون عليه في حياتنا كلها
لربما صبرنا اكثر حتي علي اشد الاراء قساوة
صدقيني
كام راي بيتقال عندي في مدونتي ولا استسيغه
لكن مجرد الخاطر يخطر علي البال بحذفه ..اشعر كاني ارتكب اثم
ليس لشئ الا لاحساسي اني اساهم في حالة الظلم العام الناشئة من القصف والكبت والقمع
مثلا لو حد دخل سبلي الدين :)
من حقي امسح الكلمات اللي اتقالت
لكن
لا افعل
ليس لشئ .الا لاني اعرف ان الحجة تبقي
تنازلي لصاحب راي اظنه اقل شانا مني
افضل من اخفاء هذا الراي
علي الرغم من ظني انه غير نافع
فقط ....لان الاراء تتغير وتتبدل وتتبادل
ولا يبقي الا المعني الاسمي
الا وهو
لماذا نختلف اصلا؟
ولو شاء الله لجعلكم امة واحدة>
في كل شئ
في العقيدة
في الجنس
في الوطن
في العادات والتقاليد
في الطباع
في الراي
في الجسد
بس لم يشأ
ويبقي الوضع علي ما هو عليه حتي نلقي الله
" فينبؤكم فيما كنتم فيه تختلفون"
والله اعلم
جزاكم الله خير
معليش قلبتها محاضرة
يا اخوانا بالراحة علي بعض :)
بلاش النرفزة من موقف واحد
انتم عارفين لو الواحد ساب نفسه للنرفزة بسبب ان حد مثلا عمل فيه موقف مش عاجبه
بيتهيالي محدش حيبقي ليه حد في الدنيا اصلا :)
مع احترامي لجميع الآراء
لكني أحب أن أتناقش في موضوع ما وأنا ملتزمة بآداب الحوار
ومن أهم الآداب دي هي عدم سب الغير لمجرد اختلافنا معاه في الرأي
ده منهجي في مدونتي
I have read his comment, and he did not insult anyone, he talked about the society. He said nothing about the individuals, for example I might coinsider the Arab society as "retarded", does that mean my folks are retarded? The social welfare, and its state of progress depends on much more a group of individuals... and in my opinion, most of the arabs recognize, or consider their societies as retarded in one way or the other... and this is a different discussion, but I don't think it should be taken personally.
I bnelieve your reaction sprouts from the fact that you are used to being on the defensive (as a lot of us are) and the fact that, most of the time it is hard for us in the Arab world to accept difference, and we give excuses for our oppression of others. Once it is because the other perosn is vulgar, the otehr it's because he is ignorant, or irresponsible, or a traitor, or atheist, etc... but all these excuses don't change the fact that we are used to oppression and pre-judgements, and I myself am one of thise people, although I try to change.
I think it is the way we are just brought up.
يا سيدي الفاضل أبو تكلا
أنا مش ضد نقد شعب من الشعوب
بس كلما ارتقينا بأسلوبنا في النقد
لكما كان النقد مؤثر أكتر
لكن توجيه الإهانات مش هيزيد الأمر إلا سوءا
وهنبدأ في سلسلة لا متناهية من الأفعال وردود الأفعال
يعني لو كان نايت ليجيند عرض وجهة نظره بدون كلمة (شعب متخلف) كان هيبقى الوضع أفضل بكتير
وبالتأكيد ماكونتش هاحذف تعليقه
وجزاك الله كل خير لتوضيح رأيك
هتنقطيني يا سعلوة
يعني انتي عارفة إني هاحذف الرد وبرضه كتبتيه :)
أنا عارفة إنه رد فعل
بس كان ممكن يكون بشكل أفضل من كده بكتير
وياريت كلنا نتذكر كلمة رسول الله صلى الله عليه وسلم في الموضوع ده (الطائفية يعني) : دعوها فإنها منتنة .
سوري ياطعمه
بس هذا راي وقلته
ومثل ما قلت قبل
انتي صاحبة القرار وانتي صاحبة البيت وحنا الضيوف
:))
سلام ياحلوة مصر
كان عندي طلب صغير بس
إننا - جميعا وبدون استثناء- مانعممش آراءنا
يعني كل مجتمع فيه الحلو والوحش
والكمال لله وحده
وباعيد تاني مقولة رسول الله : دعوها فإنها منتنة .
رأيك لا يختلف عليه اتنين يا شامل
وجزاك الله خير الجزاء
إرسال تعليق